במה משפחתית • כל מה שחשוב באמת

    ציפי גליק 2 Comment on במה משפחתית • כל מה שחשוב באמת
    9:04
    02.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on בניגוד לדעה הרווחת: למה באמת היהודים לא עלו לארץ לפני השואה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לילה טוב לכן גולשות יקרות

    האמת? הופתענו. הגיעו אלינו למייל האדום תגובות רבות, שיתופים, פניות, עמדות ורעיונות ושמחתי לראות עד כמה הבמה הזו חשובה לכולנו. אז ראשית תודה, באמת תודה, חיממתן את ליבנו.

    כמו בשבוע שעבר נזכיר לכן כי תגובות ורעיונות מתקבלים בברכה במייל האדום. יש הרבה מה להוסיף כאן בפינה הקטנה שלנו ומערכת האתר מצפה למשוב שלכן.

    לפני שמתחילים תודה רבה לרחל קליין פסטג, המגישה המקצועית של "עניין משפחתי" על הארותיה ועזרתה.

    טעמנו בשבילכן לכבוד שבת קודש: אנטריקוט בירקות שורש. המתכון בהמשך

    משהו לנשמה

    הלילה ליל טו בשבט. "האדם עץ השדה" אבל למה הוא עץ השדה? ומה אנחנו יכולות לקחת מהקשר של האדם והאילן.

    הנה סרטון קצר מתוך סדרת "טיפ לנפש" שתיחשף מחר בערוץ הוידאו של אתר קול חי, כרגיל אצלנו בפוסט בפרסום ראשון.

    העיקר הבריאות

    עצם מעצמי

    צפיפות העצם הוא נושא שמעסיק רבים מקרב הגיל המתבגר בעיקר נשים. בדוקטורס אונלי דווח כי נוגדנים כנגד sclerostin יכולים להאט את תהליך ספיגת עצם ולסייע בהגדלת צפיפותה, כך עולה מניסוי חדש.
    בניסוי הוגרלו 419 נשים מבוגרות (55-85 שנים) שסבלו מצפיפות עצם ירודה לקבל זריקות תת-עוריות של romosozumab במינון של 70, 140 או 210 מ"ג מדי חודש; 140 או 210 מ"ג מדי שלושה חודשים; פלסבו או alendronate במינון של 70 מ"ג מדי שבוע; או זריקות תת עוריות יומיות של 20 מיקרוגרם teriparatide, ששימשו כטיפול השוואה פעיל.

    פרי בריא?

    כולנו מכירות את הסיסמה הנצחית 'קח פרי ותהיה לי בריא'. מסתבר שפרי ובריא זה כבר לא שידוך משמיים.

    פרות פרי

    הדיאטנית ענת טימין שעסקה בנושא פרסמה השבוע באתר ידיעות אחרונות כי פרי בגודל ממוצע מכיל כשתי כפיות סוכר, ופרי גדול יותר יכול להכיל עד ארבע כפיות (!). תכולת הסוכר בפירות מיובשים גדולה פי שלושה עד ארבעה מאשר בפירות טריים. חשוב לדעת כי טעמו החמוץ של הפרי אינו מצביע על כמות סוכר פחותה, וכי החמיצות נובעת מנוכחות של חומצות אורגניות הממסכות על טעם הסוכר.

    הסוכר העיקרי בפירות הנו פרוקטוז, שספיגתו בדם מהירה במיוחד וכתוצאה מכך ישנה עלייה מהירה ברמת הסוכר בדם. עודף פרוקטוז גורם לעלייה בשומני הדם, טריגליצרידים, דבר העלול להעלות את הסיכון למחלות לב וכלי דם. צמצום בצריכת הפירות נמצא כמשפר משמעותית את רמות הטריגליצרידים תוך מספר שבועות בלבד.

    הרגל פופולרי נוסף בארץ, בעיקר בקיץ, הוא שתיית "פרישייק", מיץ פירות הכולל בדרך כלל שלושה סוגי פירות ומכיל שש-שמונה כפיות סוכר. משקה זה אינו נחשב בריא או מומלץ במיוחד, כיוון שמעבר לכמות הסוכר העצומה הוא אינו מכיל סיבים תזונתיים, ורמת הוויטמינים בו נמוכה מאשר בפרי עצמה.

    ואם באוכל עסקינן, ואם פרי הוא לא בריא אין ברירה אלא לעבור לבשר.

    מתכון לשבת

    השבוע בחרנו במשהו מכובד כיאה וכיאות לשבת קבלת התורה. מה דעתכן על אנטריקות בירקות שורש?

    המצרכים הנדרשים:

    6 סטייקים אנטריקוט
    1 שורש סלרי חתוך לקוביות
    1 שורש פטרוזיליה חתןך לקוביות
    3מ כפות פטרוזליה קצוצה
    3 גזרים חתוכים לקוביות
    2 כולרבי חתוכים לקוביות
    מלח פלפל שחור גרוס טרי
    500 מ"ל ציר עוף
    1 כוס יין אדום
    3-4 עלי דפנה

    אופן ההכנה

    טגני את ירקות השורש בשמן עד להשחמה קלה. את הסטייקים תבלי במלח פלפל וטגני בשמן חם משני הצדדים. הוסיפי את הציר אל ירקות השורש, הוסיפי יין ואת יח הסטייק הביאי לרתיחה. בשלי כשעתיים או עד לצימצום הנוזלים. טעמי ותקני תיבול, בתיאבוןאנטריקוט בשר

    הפינה לשיפוטכן

    מידי שבוע אנו מציבים כאן שאלה מחיי המשפחה. נשמח שתכתבו לנו (כן, כן, במייל האדום) את דעתכן המנומקת בעד או נגד. אנו נעלה מדי שבוע תשובה נבחרת מכל צד, והשולחות, באם ימלאו פרטים בשלמות, יזכו במשהו נחמד.

    שאלת השבוע: האם אתן בעד או נגד שיתוף של ילדים בקשיים כלכליים שמתגלים בבית.

    בשבוע שעבר שאלנו אתכן על דעתכן על סוגיית הצהרונים, טובה לילד? טובה לאמא? בריאה לבית? קיבלנו תשובות רבות ואלו השתיים שנבחרו וגם תוגמלו.

    רחלי ד. מקריית ספר מייצגת את הצד שבעד ואלו דבריה: בעבר הלא רחוק, נשים רבות בחרו להישאר בביתן ולגדל ילדים והבעל לעומת זאת יצא לדאוג לפרנסה. בעשורים האחרונים חל שינוי בעולם המערבי והשינוי הגיע גם לאוכלוסייה החרדית. הפועל יוצא היה ילדי מפתח. ילדים רבים בגיל צעיר באים הביתה לבד, רעבים, מחממים אוכל, וממתינים לאמם שתשוב מהעבודה. ברור שמצב זה נשא בעקבותיו בעיות רבות.

    ולכן הבשורה של הצהרונים היא ממש כשמה – בשורה. ילדים נותרים במסגרת הלימודים, דמות מבוגרת ואחראית (גננת, מורה) דואגת שיאכלו כראוי, יכינו שיעורי בית ואף דואגים לפעילות חווייתית. הילדים חוזרים הביתה שבעים, רגועים. האימא חוזרת שלווה אף היא- הילדים אכלו כבר ולא מחכים רעבים "שאימא תבוא לחמם", חסכה מעצמה שיחות טלפון מתבכיינות וכולה פנויה עכשיו לשהות משותפת אחה"צ עם הילדים.

    חשוב להוסיף לאימהות שכעת שאתן רגועות ומסוגלות להכיל יותר את הילדים, הקדשנה זמן לילדים, הפוכנה את שעות אחה"צ לחווייתיות עבור המשפחה כך שתהפוכנה להיות שעות איכותיות.

    לעומת זאת צילה ו. מבני ברק שוללת את הצהרונים: הורים עובדים קבלו את בשורת הצהרונים בתחושת הקלה ושמחה על פתרון שנמצא בדמות צהרונים- מסגרת מאורגנת במסגרת הלימודים, מפוקחת ע"י משרד החינוך, בחינם. לא עוד ילדי מפתח כעת חוזרים ההורים יחד עם הילדים הביתה.

    עם כל המעלות שמייצרת המסגרת, הילדים עדיין נמצאים שעות רבות ללא ההורים. כשהורה מגיע הביתה ורוצה לדבר על מה שהיה בביה"ס, הילד לא משתף פעולה. זה יכול להיגרם מכמה סיבות:
    – עברו עליו כבר חוויות רבות אח"כ והחוויות של הבוקר כמעט נשכחו…
    – ההורה הופך להיות פחות דמות עיקרית. שעות המפגש עם ההורה הצטמצמו באופן משמעותי. ולעיתים הילד יבחר לשתף את המורה האחראי על הצהרון, חברה קרובה. ולכן ההורים צריכים לפקח ולהיות ערניים יותר מתמיד. מה עובר על הילד? האם הוא מרוצה במסגרת? השיתוף הישיר שהיה כשהילד פרץ הביתה ב1:00 מיד בסיום הלימודים השתנה.

    פסיכולוגים רבים מבקרים היום את המושג "זמן איכות" הם מרגישים שהורים עושים שימוש במושג הזה כדי לפצות על שעות מועטות של הורים וילדים. ומאמינים כי חצי שעה איכותית ביום תשלים 6 שעות פחות מרוכזות בילד. אך כמובן שיש משמעות לשעות משותפות רבות של נוכחות הורית וקשה להמיר אותם בקלות לחצי שעת איכות.
    אך בניסיון למזער את הקושי חובה חלה על ההורים להפוך את השעות שהם כן ביחד לשעות חווייתיות, ביתיות ומאפשרות. בשעות אילו המפגש "הורה ילד" צריך להיות משמעותי מתמיד. כדי להפוך את השעות הלא מרובות שנותרו לשעות איכות, ביתיות, קרובות ומרוכזות.

    איזו תגובה שכנעה אתכן יותר? כתבו לנו.

    שיתפתן אותנו

    אני אם לשישה ילדים בגילאי 2-14. ביתי הרביעית בת 7. ילדה נבונה, חברותית ו… מרבה לבכות! היא בוכה מהר, מכל דבר וקשה להרגיע אותה. אני מרגישה לעיתים רבות שאני מאבדת את הסבלנות מולה. מה ניתן לעשות?

    המענה שקיבלנו היה כל כך מפורט ומקצועי שייחדנו לו טור נפרד, (חפשו שבוע הבא במדור בית ומשפחה באתר). אבל אם נתמצת את התשובה אז המענה המקצועי הוא כך: –

    נסו להיות אמפטיים כלפי הילד הבוכה גם כשבכיו מתמשך. הימנעו מהערות העלולות לפגוע בו כמו: "אתה בוכה כמו תינוק", "אם תמשיך לבכות לא תוכל להשתתף איתנו". הימנעו גם משאלות חוזרות ונשנות כמו: "מה קרה?", "למה אתה בוכה?", כאשר הילד אינו עונה. מגע פיזי כמו אחיזת יד , ליווי הילד, שמירה על קשר עין איתו והתייחסות לא ביקורתית – יש בהם כדי להפחית את השימוש בבכי. לעיתים שינוי במקום שבו נמצא הילד או הכוונתו לפעילות שידוע כי היא מעניינת אותו וחביבה עליו, מרגיעים את הילד לפחות לזמן מה.

    עזרת גברים

    וגם השבוע פינתנו מוקדשת לקורא העיתונים הנצחי של הבית (וגם מוריד זבל לפעמים, כך תקנו אותנו גולשות במייל האדום) שחובב את ממונו כמו את גופו. מתברר שמרכז הש"ל לקיימות מזדהה עם סבלך, קח כמה טיפים ותחסוך עוד שבעה שקלים ושמונים וארבע אגורות לחודש.

    כבה מכשירי חשמל. מכשירי חשמל רבים פועלים גם בזמן שאתה לא בבית או בזמן שאתה לא משתמש בהם. מומלץ להתרגל להציץ במד החשמל כשיוצאים מהבית. אם הדסקית מסתובבת בקצב מהיר – סימן שהשארתם מכשירים דולקים.

    נצל אור טבעי בשעות היום אין צורך להדליק אורות. פתח את התריסים, הסיט את הוילונות, תן לקרני השמש להאיר לך את החדר והמשרד. והכי חשוב, היפטר ממנורות הליבון נורות פלורוסנט קומפאקטיות יקרות יותר אך הן צורכות חמישית מכמות החשמל ואורך חייהם ארוך פי 10 יחסית לנורות ליבון רגילות. החלפת נורת ליבון אחת בהספק w100 בפלורסנט חוסכת 450 קוט"ש ופליטה של 400 ק"ג גזי חממה במהלך חייה. נורות הליבון ממירות 90% מהאנרגיה שהן צורכות לחום – ומרתיחות את הבית לחינם.

    ועד כאן הבמה לשבוע זה
    יותר מנשמח לקבל את התגובות שלכן

    קריאה מהנה



    2 תגובות

    מיין תגובות